Vin fra vest

Søk

torsdag 24. februar 2011

Er det noen der ute

Når man skriver om druedyrking på vestlandet kan man kanskje ikke forvente den store leseskaren. Siden "Norske druedyrkere" ikke har mer enn 50 medlemmer og det fleste på sørøstlandet, er vel nedslagsfeltet en 10-15 stykker på landsbasis. Kanskje et litt for beskjedent estimat. Det kan jo være at andre som er litt interessert i druedyrking ikke nødvendigvis vil melde seg inn i en medlemsorganisasjon. Uansett, så lenge ikke noen andre leser dette må jeg ta denne og andre debatter med meg selv.

Derfor har jeg nå registrert bloggen min både her og der. For eksempel på Bloggurat som jeg ikke vet noe mer om enn at det er en plass man kan registrere og presentere sin blogg. Vel, her er jeg. Hvor er du?

3 kommentarer:

  1. Hei! jeg ha rnylig fått øynene opp for druer, trodde ikkje de var mulig her jeg bor, innerst i sogn og fjordane, på vestlandet. men det er vis altså det. så iår går jeg inn for mitt andre år som druedyrker, tre av de fire plantene mine har fått en fin grunnsttamme og vil forhåpentligvis bere litt frukt iår. denne bloggen var midt i blinken, du har verfall en fast følger:) Hilsen druedyrker på vestlandet.

    SvarSlett
  2. Hei
    Det er flere av oss en du tror :)
    Jeg er og en fersk drue entussiast.
    Har nå fått en druestokk som har vokst ute uten tillsyn i 4 år. Jeg skal flytte denne hjem å la den vokse inn i mitt 10m3 drivhus.
    Hvordan jeg skal flytte planten vet jeg ikke men den må flyttes nå innen 1 mnd.
    Har du et tips på hvordan jeg kan gå frem for å flytte den så skånsomt som mulig, så hadde jeg blitt glad :) Bor forøvrig og på vestlandet nermere bestemt i Kvinnherad komune.
    Vennlig Hilsen Frode Blokhus
    ps. Har facebook

    SvarSlett
  3. You'd probably get more readers if it were in English, but then again it is targeted at Western Norway so it would be rather self defeating.
    I don't read Norwegian though but Chrome does a good job at translating it. It's a very interesting blog, I haven't come across anything like it in English yet. Your trial and error breeding programmes with seed remind me a lot of the plant breeders in victorian England. Sadly we have so few amateur plant breeders these days, but there is still great potential for getting new varieties this way. And commercial plant breeders do not care about such things, they only care about making wheat more productive, not about pushing the boundaries of cultivation for fruit.
    My own breeding programme is currently for cool climate peaches. In the future I hope to breed some grape vines if I get space, for now all I can do is grow a few existing varieties.

    Thanks for publishing this blog, I find it very interesting and it's good to see other people out there with crop breeding programmes.

    SvarSlett