Vin fra vest

Søk

lørdag 26. februar 2011

Druer fra frø

For de som er interessert i å strekke begrepet tålmodighet så langt som det lar seg strekke, sånn cirka et liv, anbefaler jeg å dyrke frem drueplanter fra frø. Den enkleste varianten er bare å plante et frø fra hvilken som helst drue og se hva som skjer. Mer avansert er det å la seleksjon spille inn ved å prøve å få frøet til å spire og vokse under forhold man kan forvente der man bor. Eller, ha er det jeg sier, det er jo det enkleste av alt. Grav ned en potte til kanten i hagen, stapp ned frøene du finner på høsten og vent til neste sommer. De få som spirer har vist at de tåler den vestnorske vinteren. Deretter lar du de vokse uten sprøyting slik at bare de som tåler det lokale sykdomspresset vokser opp. Til slutt, etter 6-7 år smaker du på druene og ser hvilken av dem som er noe tess. Begynn med 1000 frø og end opp med en bra plante.
Dette er imdlertid en prosess hvor du ikke har noen kontroll på resultatet. En drueplantene som er hermafroditt vil vanligvis krysses med seg selv og likevel så vil avkommet ofte bli svær forskjellig fra morplanten pga stor genetisk variasjon i arten. Enkelte sjeldne ganger finner du noe som er bedre enn utgangspunktet.
Nei, det som er avansert er når man begynner å gjøre kontrollerte kryssninger. Kortversjonen er at krysser variant som har de fleste egenskapene man ønsker hos drue med en som har en egenskap som den første mangler. Jo flere positive egenskaper variant 2 deler med variant 1 desto mer sannsynlig er det at avkommet deres får den kombinasjonen man ønsker. Hvordan man gjør dette rent teknisk er en annen historie.
Jeg har ikke forsøkt på dette foreløpig. Bildeeksempelet mitt er avkommet fra italiensk grønn spisedrue kjøpt på COOP'en. Jeg har også plantet frø fra egne druer som er dyrket friland. Denne våren skal jeg gjøre de første krysningsforsøkene mellom gode kandidater. Jeg vet at dette mest sannsynligvis bare være en øvelse i tålmodighet, men jeg har tenkt å leve lenge og kanskje jeg finner den perfekte druen for Bergen i mellomtiden. Detaljer vil følge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar