Vin fra vest

Søk

søndag 13. mars 2011

Vekstsesong

Vekstsesongen er de dagene av året gjennomsnittstemperaturen er over 10 grader. Ifølge normalen for Florida, Bergen er den på 140 dager i Bergen fra midten av mai til midten av oktober. Dette høres egentlig ikke så ille ut. Problemet er at mange av de snittetemperaturene ligger bare rett over 10 grader og snittemperaturen for årets varmeste dag er bare 14,7 grader.

Dette betyr imidlertid at hvis man klarer å heve temperaturen et par-tre grader vil man vinne mye i forhold til dagens forhold. Hvis man i tillegg kan forlenge sesongen noen dager med slike tiltak vil det også monne. Siden høsten i Bergen er preget av mye regn og det i tillegge er lite lys i forhold til på våren, tror jeg det er mest å vinne på å forlenge sesongen om våren.

Som tidligere nevnt kommer jeg til å dekke til en del av plantene mine med vekstduk fra slutten av april for å fremkalle tidligere knoppsprett. Jeg lurer nå på om jeg skal sette datoen for dette tiltaket til 20. april siden sannsynlighet for frost etter dette datoen er svært liten i Bergen. Siden vekstduk hever temperaturen 2-3 grader og snittemperaturen for 20 april er cirka 7grader gir dette også en slags statistisk mening. For å se om det utgjør en forskjell vil jeg dessuten dekke til noen andre fra 30 april.

Slike regnestykker kan man kose seg med mens snøen laver ned utenfør stuevinduet...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar