Vin fra vest

Søk

onsdag 2. mars 2011

Import av druer

Igår fikk jeg en pakke med druepinner som jeg skal lage druestiklinger av. Pakken kom fra Sunnybanks Vines i England,  en planteskole hvor de spesialiserer seg på drueplanter og har over 500 ulike varianter. Jeg trodde det skulle være fryktelig komplisert å importere plantemateriale, og særlig druer siden det foreligger restriksjoner, men det viser seg at hvis man finner en planteskole som er hjelpsom og interessert, så er det ikke så vanskelig. De lokale myndighetene utstedte et helsesertifikat for hele forsendingen og pakken måtte åpnes for tollbehandling, men det tok cirka en uke og stiklingene overlevde. Man bør imidlertid sende det med prioritert pakkpost slik at stiklingene ikke blir liggende på et lager i dagesvis og ideelt sett burde de vel transportert i en kjølecontainer, men det gikk altså. Jeg må innrømme at jeg lurer litt på hva de i tollvesenet tenkte da de åpnet plastposen med vått avispapir og kvist. De ser vel mye annet rart.

Jeg valgt ut noen sorter som stod oppført som "very early" i assortementet til Sunnybank vines. Vi får se om det stemmer for Bergen, men hensikten var i alle fall å få nye sorter til Norge for testing. 

Sortene jeg tror ingen har testet før er

Aurore (Ungarn)
Beauty (Ungarn)
Queen of Esther (Ungarn)
Ontario (USA)
ES 5-7-18 (USA), bare hunnblomster

Jeg fikk også tre andre sorter som nok har blitt prøvd i Norge, men som jeg fikk anbefalt av Sunnybanks Vines.

Madeleine Sylvaner
Madeleine Celine
Marechal Joffre

Grunnen til at jeg kjøpte ES 5-7-18 er at denne bare har hunnblomster og dermed er lett å gjøre kryssninger med. Det er også regnet som en god sort for nettopp dette.

Nå blir det spennende å se om de roter seg.

2 kommentarer:

  1. Kjempehyggelig å finne en blogg om druedyrking på vestlandet
    Og det var veldig interessant å lese det du skriver om dyrking av druer. Dette med å ta stikklinger kunne jeg tenke meg å få vite mer
    om. Har prøvd selv også, men har ikke fått det til. Fekk noen gode tips av deg her på bloggen som jeg får prøve, men kunne ikke finne noe om når på året du tar stikklingene.
    Du skriver at du tror det ikke er så mange her på vestlandet som er interessert druedyrking, men der tror jeg du tar feil.
    Her i Eresfjord, som ligger 7 mil innenfor Molde, er vi 5-6 stk. som har plantet drue-
    ranker. Jeg selv har 8 planter.
    Det var på en måte helt tilfeldig at jeg begynte med det. På en tur i Tyskland i 2005, kom jeg over noen drueplanter til salgs på torget i Rudesheim, Rhindalen.
    Jeg kjøpte 2 stk., en rød og en hvit som jeg plantet på garasjeveggen i sør-helling.
    I 2007 kom det noen få på den røde, men ingen på den hvite.
    I 2008 ble det 800 gr. fine druer på den hvite, men ingen på den rød.
    Når jeg såg at det gjekk an å overvintre drueranker her og att dei også bar frukt, ble jeg skikkelig bitt av basilen.
    Sammen med 5 andre fra bygda bestilte vi våren 2008 20 drueplanter fra Syvertsen i Asker.
    Det var Hasanski Sladki, Solaris, Skandia, Sommerset og en 3 års-ranke
    av Merlo. I 2009 var det ikke noen som bar frukt, men i fjor kom Sommerset
    med masse druer. Å for noen druer, så søte og med en helt nydelig smak.
    Dette til tross for at vinteren ifjor var en av det kaldeste på mange tiår.
    Det var opp i minus 25 grader i februar og telen var 1,5 m dypt, så det var ikke noen tidlig vår.
    Jeg tror det er avgjørende viktig det du påpeker om å sette plantene i
    sørhelling mot fjell- eller mur-vegg og kanskje at en passer på å dekke
    plantene med snø om vinteren, så dei ikke tørker opp.

    Takk for en hyggelig blogg.

    Eivind Lervold
    e-post: eiviler@online.no

    SvarSlett
  2. Hei! jeg lurer på om sorten Beauty du beskreiver er den samme som den Arild syversen beskriver? de har mye til felles men din er fra Ungarn og Arild sin ifra USA - ?

    SvarSlett