Vin fra vest

Søk

torsdag 10. mars 2011

Druesorter for Bergen

Et av hovedmålene for mine druedyrkingforsøk i Bergen er å finne frem til en drusort som trives godt i Bergen og som regelmessig gir gode, modne druer, det være seg spisedruer eller vindruer. Dette håper jeg å finne enten ved å lete igjennom det som finnes av varianter i dag eller prøve å krysse frem noen egne. Det siste virker umiddelbart vanskeligere og mer tidkrevende enn det første, men når man vet at det finnes minst per tiden 19 751 REGISTRERTE sorter og sannsynligvis en hel del som ikke er registrert, synes arbeidet uoverkommelig. Eller sett fra en annen side; en hobby som aldri ta slutt.

Det er heldigvis slik at det er en del som allerede har gjort mye arbeid med å teste ulike druesorter for norske forhold. Arild Syversen i Asker har i 20 år testet ulike sorter og har sett på noe sånt som 200 sorter. Han har blant annet sett på vinterherdighet, modning og smak og foretatt et utvalg. Listen han oppgir på nettsiden sin er de sortene som har kommet gjennom nåløyet.

Nå er det dessverre slik at vi her vest ikke har det samme sommerklimaet som de har i Asker. Som du kan se av normalkurvene i bildene under har Asker varmere sommer, tørrere høst og kaldere vinter, men (sannsynligvis) med bedre snødekke.

Forløpig har ikke jeg drevet på så mange år at jeg kan komme med en uttømmende liste over hvilke sorter som fungerer eller ikke fungerer her i Bergen, men jeg kan kanskje komme med litt supplerende opplysninger til Syversens erfaringer.
I tabellen angir jeg noen sorter som defineres som supertidlig og veldig tidlig. Skal vi få noe til på friland her, tror jeg vi bør skjele til slike sorter. Siden jeg ikke har store testområder til rådighet er noen av erfaringene mine basert på enkeltplanter, noe som selvfølgelig gir store rom for usikkerhet. Opplysningene om navn, tid for modenhet, farge, bruk og herdighet er hentet fra Syversen. Mine erfaringer er gitt i kolonnen helt til høyre. Jeg har selvfølgelig ikke kunnet teste at plantene virkelig tåler de vintertemperaturene som er angitt siden det vel aldri blir så kaldt her, men der plantene har tålt vinteren dårligere enn forventet, har jeg angitt dette. Grunnen til at de har tålt den dårligere tror jeg, som tidligere nevnt, skyldes dårlig avherding på høsten og ikke vår strenge vinter. Der har jeg også angitt hvilke sorter som jeg har funnet på lokale hagesentra. Etter hvert som jeg få mer erfaring kommer jeg til å gi mer utførlige opplysninger om modningstid, vinterherdighet, smak og sukker/syrenivåer.

Supertidlige sorter:
Navn
Moden
Farge
Bruk
Herdighet
Erfaring
Hassansky sladki
20. sept
Blå
Spise, saft,rose
-35C
Som angitt, kjøpt hagsenter
Skandia
20 sept
Blå
Spise, rødvin
-35C
Senere modning, svakere vekst
Veldig tidlige sorter:
Kuzminski sinni
25. sept
Blå
Spise, rødvin, saft
-30C
Kjenner ikke
Korinka russkaja
25. sept
Gul
Spise, rosiner
-25C
Kjenner ikke
Solaris
30. sept
Gul
Spise, god hvitvin
-22C
Mindre herdig.
Alioshenkin
30. sept
Gul
Spise
-20C
Senere. Mindre herdig
Zilga
5. okt
Blå
Spise
-40C
Som angitt. Kjøpt hagesenter
Sukribe
5. okt
Gul
Spise
-30C
Som angitt. Kjøpt hagesenter.
Somerset seedless
5. okt
Rød
Spise
-35C
Svak vekst.
Kjenner ikke modning

1 kommentar:

  1. Triomphe d' Alsace, Madeline Angevine and Rondo are suppose to be for wine and eating in cool climates.

    SvarSlett