Vin fra vest

Søk

torsdag 26. mai 2011

Tildekking med vekstduk 2

Det kan vel ikke sies at jeg har vært spesielt heldig med været den første våren jeg skulle prøve å dekke til druene med vekstduk. Sjelden har det vel blåst så mye i Bergen på denne tiden av året. Jeg har vel også kommet til den erkjennelsen at hagen min er noe over gjennomsnittet vindutsatt. Det er prisen man betaler for litt utsikt.
Duken har ikke løsnet, men den har fått flere huller og revnet enkelte plasser. Det som er verre er at vinden har presset den mot enkelte av skuddene på drueplantene og skadet/ødelagt disse. Det har imidlertid overbevist meg om at jeg må feste den på en litt annen måte til neste år og tilpasse oppbindingssystemet. En ide kunne være å feste en kort pinne på tvers av stokkene i høyde med den første strenge slik at duken spiles ut der skuddene kommer. Mellom utstikkerne bør det strekkes en stålstreng slik at duken holdes stram hele veien. Dette kan også være nyttig når man senere skal feste fuglenettingen slik at fuglene ikke når inn til druene gjennom nettet. Et annen tilpasning kan være å legge et et langsgående bord på toppene av stolpene som duken kan strammes over/festes i slik at den ikke revner så lett. Det får imidlertid vente til neste år.
Selv om druene under duken har fått litt juling har de likevel kommet bedre i gang enn de uten duk. Enkelte skudd på Zilga begynner å nærme seg halvmeteren. En annen fordel med duk opplevde jeg 17 mai når det haglet. Hvis noen lurer på hvordan haglesskader ser ut. Her er et bilde:
Skudd på Alioshenkin skadet av hagl
Ingen av plantene under duk hadde slike skader.

Men det jeg egentlig skulle fortelle i dette innlegget var hvor lenge jeg skulle dekke plantene med vekstduk. Det ideelle hadde nok vært å dekke plantene frem til og under blomstringen for å sikre at det er noenlunde temperatur på det tidspunktet. Lav temperatur under blomstringen kan nemlig gi dårlig fruktsetting. Problemet er at ikke alle plantene har plass til å vokse under duk så lenge siden jeg noen steder har lagt duken over en lavere wire. Disse skal jeg fjerne duken på når skuddene når oppi. Til neste år kommer jeg til å dekke til fra den øverste strengen (ev. et tverrliggende bord) og til bakken. Da vil jeg unngå det problemet.

I morgo, i morgo, men ikkje idag...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar