Vin fra vest

Søk

mandag 18. april 2011

Hvordan klippes drueplanten de første årene?

Det første jeg så for meg når jeg kjøpte min første druplante var drueklasene jeg skulle plukke til høsten. Jeg hadde imidlertid lest at man måtte vente før man lot plantene bære. Alle blomsterklasene skulle knipes av de første par årene for at planten skulle få etablere seg. Kjedelige greier, men et av de mer fornuftige hageråd jeg har lest meg til.

Hvis du har kjøpt deg en drueplante og lurer på hva du skal gjøre med den er den mest sannsynlig fra et hagesenter og består av en stikling med et frukskudd cirka 50 cm langt. Alternativt har du fått tak i en barrotsplante som vanligvis består av en bestemt druetype podet på en annen type som gir gode, sykdomsfrie røtter. Har du kjøpt den siste variantene er det ingenting å klippe vekk. Har du kjøpt den pottede sorten, kan du klippe skuddet ned slik at du beholder 2-3 knopper av fruktskuddet.

Uansett hvilke plante du starter med bør du la bare ett av skuddene vokse utover sommeren. Du kan la flere vokse i starten til du ser hvilket som dominerer. Dette lar du vokse videre. De andre kniper du av i tuppen. Du kan godt la det være et par blader på disse slik at de kan fungere som reserve i tilfelle hovedskuddet blir ødelagt.

Det er viktig at du lar dette hovedskuddet vokse mest mulig rett oppover, og det lønner seg derfor å binde det opp mot en støttepinne, feks en bambuspinne. Dette skuddet skal bli din druestokk, og hvis du får den rett og fin får du mindre problemer senere med villskudd. Hvis skuddet vokser godt gjennom sommeren kan det fint nå en høyde på to meter. Hvis det gjør det, kan du godt toppe det slik at resten av sommerens vekst går i gjøre dette hovedskuddet så kraftig så mulig. Hovedskuddet bør være blyantykt med godt moden ved og helst over 1,5 meter. Hvis du ikke får så kraftig vekst er det anbefalt å begynne på nytt ved å klippe ned til 2-3 knopper neste sesong.

Førsteårs druestokker i god vekst
Hvis du er fornøyd med veksten klipper du imidlertid tilbake til den høyden du ønsker å ha druene dine i. Hvis du skal klippe en lav Guyot, som jeg tidligere har beskrevet, kutter du tilbake til 30 cm om våren det andre året. Det året lar du to av knoppene vokse. Er det kraftig vekst, kan du la flere vokse for å hindre at fruktskuddene blir svært lange og det blir langt mellom bladene. Dette året bør du også knipe vekk alle blomsterklaser. Det kan godt hende at det står at du kan beholde en klase eller to i bøker du leser, men du må huske at de fleste bøker skrevet om druedyrking er skrevet for helt andre forhold enn i Norge. Her bør du la plantene bruke mest mulig energi på å utvikle en en god stokk og et godt rotnett de første to årene.

2. års druestokker i august
Det tredje året kan du endelig la plantene bære en redusert avling, feks en klase på annenhver knopp du lar være igjen etter klipping. Mer om klipping finner du under avsnittet om lav Guyot.

7 kommentarer:

  1. Hei, og tusen takk for veiledningen. Jeg har en drueplante,som nærmest fulgte etter meg fra et utsalg for noen år siden. Først sto den stille. Nå strutter den i alle retninger, så da skal jeg klippe. Og så spør jeg hvis det er noe jeg lurer på. Tenkte jeg kunne kjøpe to,tre til, og lurer på sorter. Men skal lese bloggen grundig først.
    Kari K.

    SvarSlett
  2. Hei! jeg lurer på om sorten Beauty du beskreiver er den samme som den Arild syversen beskriver? de har mye til felles (små blå gode,steinfrie druer ifølge sunnybanks og siden til Arild) men din er fra Ungarn og Arild sin ifra USA - ?

    SvarSlett
  3. Hei, beklager litt sent svar. Påskeferie.

    Du referer til innlegget http://vinfravest.blogspot.com/2011/03/import-av-druer.html hvor jeg forteller om ulike druevarianter jeg kjøpte fra Enland.

    Og jo, du har nok helt rett i det du sier. Jeg oppdaget nylig at jeg hadde forvekslet opphavet til denne sorten med en annen sort.
    Beauty er mest sannsynlig det samme som Beauty seedless som er en blå steinfri drue fra USA. Den ene foreldresorten er tilfeldigvis krysset i Ungarn, men ifølge http://www.vivc.de/index.php er Beauty seedless amerikansk.
    Litt kjedelig at den allerede har blitt prøvd ut i Norge og funnet for krevende for friland, men kanskje den kan få en plass i mitt nye drivhus.

    Forøvrig er navn og druevarianter en komplisert affære. Både navn og stavemåte for en og samme variant varierer. Det synes som om de som selger drueplanter heller ikke henger helt med. Ikke mindre enn tre ganger har jeg fått planter med feil navn fra ulike forhandlere.

    SvarSlett
  4. Takk for svar! jeg undra meg bare litt over dette, skal bestille fra Sunnybanks jeg og. for sent iår, men til neste år hadde jeg tenkt å kjøpe Beauty bla. som var oppført som very early. men ettersom beauty er vanskelig å modne ute her ble jeg litt skeptisk. dessuten er somerset seedless og korinka russkaya oppført (riktignok på prøve) som early, de som her er rimelig tidligmodnenede, hvertfall iforhold til beauty. jeg skjønner dessuten hva du mener med forskjellig stavemåte... einset hos arild og einsett hos Sunnybanks,kjempeflott blogg du har, følger spent med:)

    SvarSlett
  5. Har en stueplante som har fått nye skudd og blader! Frosten på morgenen tok dessverre disse skuddene ! Skal jeg beskjære planten så den har en sjanse for å komme igjen?

    SvarSlett
  6. 🤠Hei vordan skl man beskjere et druetre skal man ta de heilt inst stama pa tre Eller skakl man ta de lit ut I fra stama

    SvarSlett