Vin fra vest

Søk

mandag 11. april 2011

Vi skulle klippe druer i Hardanger...

Nei, det er ikke en ny sang fra Vestlandsfanden, men en kort beskrivelse av det jeg gjorde i helgen. Har fått låne et lite jordstykke i en helling i starten av Sørfjorden og plantet druer på friland der. 8 Solaris, 9 Cabernet cortis, 4 Rondo, 3 Skandia  og 5 Michurinski. Jeg har dem på to forskjellige felt. Det ene er i dyp jord og det andre i stenete grunn. Det første feltet med barrotsplanter består av 8 Solaris, 3 Rondo og 4 Cabernet cortis og ble anlagt sommeren 2008. Jeg skulle derfor ha fått mine første druer ifjor, men avlingen var så dårlig at jeg lot den henge ubeskyttet til stor glede for den lokale trosten.
Jeg valgte Solaris og Rondo siden disse hadde blitt anbefalt som vinsorter og prøv med hell i Sverige og Danmark. Cabernet cortis var mer et "wild card," men siden det var en krysning med Cabernet savignon som angivelig skulle ha noenlunde samme vinegenskaper og modne tidligere valgte jeg å prøve den ut.
Etter hvert fikk jeg også til noen Skandiaplanter som ble plantet senere på sommeren. Året etter plantet jeg 5 planter Cabernet cortis, boktstavelig talt, på stengrunn samt 5 planter med Michurinski som var en av de tidligste sortene blå spisedruer jeg fikk fatt i som barrotsplante. I dette feltet har veksten vært dårlig. Sannsynligvis pga dårlig forarbeid av undertegnede, men jeg har et håp om at det tar seg opp etter hvert. I dette feltet har nemlig ingen av plantene dødd, men i feltet med dyp jord døde to Cabernet cortis planter. Jeg tror kanskje dette skyldes for fuktig jord (Selv om de står i en kraftig helling er det flere vannsig i området.)

Nok om det. Jeg skulle fortelle om klipping av druer...

Dessverre ser det ut som om Solaris i år som ifjor ikke avmodnet veden skikkelig før vinteren.
Ifjor frøs nesten alle fruktskuddene tilbake til stokken. Jeg hadde en mistanke om dette under klippingen. Veden var fin og grønn, men jeg fant knapt en levende knopp. Andre fruktskudd hadde sprukket og blødde helt basalt. Jeg klippet vekk det jeg antok var dødt, men tror kanskje at jeg burde ha latt det være igjen flere korte fruktskudd. Selv om jeg ikke fant levende knopper kan det ha vært levende knopper basalt på disse. Det var i alle fall fra de samme knoppene det kom skudd fra på de fruktskuddene jeg lot være igjen. Sannsynligvis overlevde ikke primærknoppene siden spiringen var så sen.
Nå skal det sies at våren ifjor også var sen. Dette resulterte i alle fall i en forsinket spiring fra sovende knopper samt en voldsom vekst på ettersommeren. Mange av skuddene var fingertykke, såkalte monsterskudd. Jeg prøvde å kutte dem tilbake for å få mer næring til mer normale skudd, men har tydligvis ikke lykkes for i år gjentok historien seg. Ingen av fruktskuddene ser ut til å ha avmodnet skikkelig på Solaris plantene. Dessuten ser det ut som om festet mellom stokk og fruktskudde blir dårlig på monsterskuddene. Flere skudd (fremdeles med frisk grønn ved) bare løsnet fra stokken når jeg skulle bøye dem ned mot den laveste vaieren. Da jeg undersøkte festet nærmere så det ut som om vedet var ødelagt i dette området. Dette lover ikke bra for denne sommeren heller.
Jeg har i hvert fall lært noe. Jeg har latt flere korte fruktskudd stå i tillegg til to lange fruktskudd (Som jeg ikke tror det er så mange levende knopper på...). Forhåpentligvis vil det gi plantene flere knopper å fordele voksekraften på slik at det ikke blir så mange monstrøse monsterskudd (Nei, monsterskudd er ikke det samme som monstermaster og dessuten kom de før mastene.) Jeg krysser fingrene.

Nå har jeg ikke glemt at jeg hadde andre druer som ble klippet også. Rondo og Skandia var alle fine med godt avmodnete fruktskudd. Her forventes avling i år! Cabernet cortis var noe vekslende, men generelt bedre enn Solaris. Plantene på stenfeltet trenger fremdeles tid på seg for å etablere en skikkelig stokk. Michurinski hadde dårlig tilvekst, men skuddene hadde likevel godt avmodnet ved. Om en måned får vi se om de våkner til liv igjen...

1 kommentar:

  1. Hei!
    Flott side. Har endel sorter som jeg har importert. Mange ES-sorter også. Send meg gjerne en mail, om du er interessert. Er på utkikk etter Prairie Star om du har tips på hvor jeg kan finne denne... Mail: waaler.helgesen@gmail.com

    SvarSlett