Vin fra vest

Søk

tirsdag 17. april 2012

Mens vi venter på vinen 2

Fiberduk skal visst være saliggjørende på alle måter for de av oss som liker hagebruk. Det skal beskytte mot vind, stabilisere temperaturen og holde unna skadedyr. At det også kan virke tiltrekkende på noen dyr er kanskje mindre kjent.
For å lure jordbærene i pallekasser til å blomstre litt tidligere la jeg over en ny fin duk i begynnelsen av april. Allerede neste dag var den full av små hull. Hadde jeg kjøpt duk av så elendig kvalitet at selv en laber bris rev den i stykker? Aldri mer Biltema, tenkte jeg.
Men i kveld fikk jeg svaret. Tre kaier ble observert hakkende i jorbærkassen. Da de tittet opp, hadde de nebbet fullt av fiberduk. De sendte et kaldt grått blikk opp mot personen som hyttet med neven fra kjøkkenvinduet, og fløy vekk med byttet sitt.
Så i vår vil opp til flere kaieegg dra nytte av fiberdukens lokalklimastabiliserende effekter. Men at den hjelper mot skadedyr? Både og, vil jeg si.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar