Vin fra vest

Søk

lørdag 12. mai 2012

Akklimatisering av druestiklinger

Det er enkelt å lage stiklinger av de fleste druevarianter. Hvordan man gjør det finner du litt tips om her, men hva gjør man med stiklingene når man har oppnådd suksess og det er fullt i vinduskarmene?

Vel, hvis du ikke har et drivhus, så er det for tidlig å sette dem ut foreløpig. Hvis man setter dem for tidlig ut og drueplantene får seg et kuldesjokk, stopper veksten. Som oftest skjer det da ikke så mye mer den sommeren. Hvis drueplanten prøver å vokse seg ut av vinduskarmen anbefaler jeg at toppskuddet knipes tilbake. Det gjør ingen verdens ting for tilveksten siden et sideskudd raskt vil ta over og selve planten (Som jo skal bli din fremtidig vinstokk!) blir kraftigere.

Hvis du har et drivhus og nattefrosten har gitt seg. Kan du sette planten ut ditt. Snitt-temperaturen bør ligge over ti grader imidlertid slik at veksten ikke stopper opp. Planten kan også bli litt solbrent, spesielt hvis det er et glasshus, og bør bare utsettes for direkte sollys noen timer daglig (Kan feks settes i skyggen av en annen plante).

Men på et eller annet tidspunkt kommer sommeren, og det er på tide å plante ut på friland. Det ideelle er visstnok å vente med utplanting til august. Da er planten ferdig med veksten og konsentrerer seg på vinterforberedelser med forveding og rotvekst. Siden de fleste av oss imidelrtid drar på sommerferie en helt annen plass, kan det være greit å få dette unnagjort i juni.

Generelt kan man si at det passer å plante ut druene når man setter ut tomatene. Jeg prøver å vente til nattetemperaturen når 10 grader. Igjen bør man ta tilvenningen gradvis slik at plantene ikke får for mye direkte sollys de første par ukene. Bladene planten har fått inne er tynne og tåler sol og vind dårlig. Regn med at mange av dem blir ødelagt og faller av. Fortsetter planten veksten har den imidlertid tålt overgangen til uteklima godt.

Selv om den stopper opp, så er ikke alt tapt. Hvis planten har utviklet seg godt innendørs gjennom vårmånedene klarer den som regel vinteren på vestlandet alldeles utmerket.

Lykke til!

5 kommentarer:

  1. Jeg må prøve å ta stikling av min drueranke, for det hørtes spennende ut!

    SvarSlett
  2. Spennende med druedyrking. Jeg har holdt på et par år og har plantet endel spisedruer. Har ikke blitt mye avling ennå, mest av en sort som heter Varduva. Modner tidlig oktober inntil vegg mot sør. Regner med det blir en 3-4 sorter til som bærer i år. Jeg bor rett utenfor Bergen

    Ser av tidligere innlegg at du har sorten Beauty Seedless. Tror du det er mulig å få kjøpe/bytte en kvist til vinteren hvis du har til overs?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Arne, du kan gjerne få en kvist eller to til vinteren. Bytter gjerne til meg Varduva siden jeg ikke har prøvd denne.
      Men du kan imidlertid få en pottet plante fra ifjor litt før hvis du er heldig. Den står ved sommerhuset vårt i Hardanger imidlertid og det er en viss risiko for at den tørker inn tatt i betraktning været som er meldt denne uken. Hvis vi drar innover i helgen, kan jeg ta den med tilbake. Kostfritt, men ingen garanti for overlevelse, altså

      Slett
    2. Det ville vært strålende hvis det er liv i den (og uansett er det et godt alternativ med kvist til vinteren). Jeg har en plante av Varduva i potte som du kan få. Telefonnummeret mitt er 9777 2172 (jeg er litt forsiktig med å legge mailadressen min på en åpen side)

      Slett
  3. Kan man ta stiklinger i november?

    SvarSlett