Vin fra vest

Søk

søndag 23. september 2012

Høsting

Siden jeg har druer litt forskjellige steder kan jeg dessverre ikke alltid høste på det mest ideelle tidspunktet. I helgen var jeg i Hardanger og høstet druer mot vegg. Hassansky sladki, Skandia og Rondo. HS og skandia var klare. Dessverre hadde trosten kommet seg på innsiden av nettet og spist nesten alle bæra.
Her har trosten rensket klaser med Hassansky sladki.
Siste jeg målte for 3 uker siden, lå HS på 17 Brix. De få bæra som var igjen lå rundt 19 Brix. Ikke spesielt imponerende stigning, men så har da været vært elendig i den samme perioden. Kanskje trosten har tatt alle de søteste bæra. Skandia lå i snitt rundt 16 Brix, men var ikke sure av den grunn og steinene var blitt brune. De var sannsynligvis modne.
Rondo derimot holdt et snittsukker rundt 14 Brix og var fremdeles svært sure. Klasene så imidlertid noe bedre ut da nettet her var skikkelig festet i kantene.


Rondo uten trosteangrep

Årets lærdom: Nettet må festes skikkelig!

2 kommentarer:

  1. Å så spennende da , det må være veldig stas med egne druer.

    Ha en fin høstdag , Marit.

    SvarSlett
  2. Jeg er ingen proff druedyrker, men høstet for 3 dager siden ca 20 kg søte, grønne druer i drivhuset. Planten er ca 3-4 år, og er blitt stor !
    Druesaften jeg fikk ble flott gele med varianter av smak : kanel, nellik og mynte !
    Tror jeg er den eneste druedyrker her i kommunen (Trøgstad) Naboene som fikk smaksprøver av druene, sier de var bedre enn de i butikken !

    SvarSlett