Vin fra vest

Søk

torsdag 16. august 2012

Blomstring 2

Det varierer selvfølgelig mye hvor mange dager druene trenger på å modnes etter start av blomstring. Tidlige druer trenger cirka 100 dager på å modne mens veldig tidlige druer kanskje modner etter bare 80 dager. Det avhenger selvfølgelig hvordan været er i perioden, men jeg tror ikke tar munnen for full når jeg påstår at druer som blomstrer etter 15 juli nok aldri blir moden her i Bergen. Hvis en slik drue skulle behøve 100 dager, ville den ikke modne før 25. oktober. Siden lite modning vil skje etter september pga manglende lys og varme, betyr det altså at de aldri vil bli til noe annet en harde, sure småstein.

Min andre blomstringsrapport inneholder altså alle skuffelsene.

Rondo, Alioshenkin, Don Muskat (Bergen) <24.07
Michurinski, Cabernet cortis 26.07

Til neste år vil forhåpentligvis en hel rekke andre sorter også blomstre.

Og jeg må finne en måte å lure de etternølerne til å blomstre et par uker til.

Hvis jeg skal avslutte med en positiv bemerkning vil jeg anslå at Hassansky sladki i Hardanger er moden i midten av september, og i år ser det ut til å bli litt avling.

3 kommentarer:

  1. Må begynne med å si at jeg har sans for prosjektet ditt. Jeg lurer på om du
    har synspunkt på hva slags sorter spisedruer du mener egner seg best for Bergensklimaet? Tenker da på modning, smak og om druene er steinfrie.


    På årets høstsalg har jeg gått til innkjøp av sortene Mika og Spulga. Jeg er ser at begge sorter modner tidlig, men jeg er
    usikker på hvordan disse druene smaker.

    SvarSlett
  2. Hei, her følger et langt svar som forhåpentligvis også tar for seg noen av dine spørsmål også.

    Foreløpig er det mange av sortene jeg har som ikke har blomstret og fått druer. Delvis pga de er for unge, pga flytting eller rett og slett for at de ikke har kommet med blomsterknopper. Men det kan synes som om andre faktorer også virker inn. Vinterene 2009/10 og 2010/11 var så kalde at plantene visnet mye tilbake og regnet ifjor sommer ødela den lille blomstringen som var.

    Feks kjøpte jeg Mika (fra Bogrønt) for 3 år siden og det er først i sommer den begynte å vokse nevneverdig. Forøvrig lurer jeg på om Mika er rett navn på denne sorten. Finner den ikke i noen sortsdatabaser. Stå på lappen at det var en labrusca-variant.

    Når det gjelder Spulga så plantet jeg ikke den før ifjor. Vokser godt men av en eller annen grunn liker sneglene å spise på den (IKKE brunsnegl, men helt vanlig, "uskyldig" hagesnegl.) Sneglene spiser av toppskudd og bladstilker. Fryktelig irriterende.

    Somerset seedless er en rød steinfri drue som har vært anbefalt av Syversen som en god spisedrue for norske forhold. Siden jeg har hatt den også i 3 år uten tegn på blomstring er jeg imidlertid noe skeptisk. Stiklinger i drivhus vokser mye bedre enn morplanten på friland, noe som kan tyde på at den ønsker en noe varmere sommer. Sneglene liker den også. Andre på vestlandet har mer positve erfaringer. Og kanskje alt som skal til er at den får vokse mot en vegg eller litt bedre lokalklimiatiske forhold på annet vis.

    Korinka russkaja skal ifølge Syversen være steinfri og modne cirka 25 september på friland i Asker. Kjøpte en plante i vår, men det var var dårlig kvalitet på planten som ble sent meg så jeg har hatt nok med å holde den i live. Ifølge andres beskrivelser, burde imidlertid dette være et godt valg.

    Ikke så veldig oppløftende kommentarer fra meg altså, men nå skal det sies at det kan synes spesielt utfordrende å få til noe som helst her i Bergen. Jeg har plantene mine på to lokaliteter. I egen hage og i en parsell i Fløen.

    I hagen er det meste nyplantet og for tidlig å vurdere, men i Fløen er det vel etablerte planter med Alioshenkin, Zilga, Supaga, Rondo, Solaris, Don muskat og Nordica. Alle bortsett fra Supaga har en voldsom vegetativ vekst. Alle plantene bortsett fra Rondo kommer med skuffende lite blomster. Om dette er en årsak eller konsekvens av manglende blomstring er jeg usikker på. Kalde vintre etterfulgt av kalde, våte somre kan kanskje forklare noe, men i så fall er det ikke så mange av disse sortene som vil gjøre det bra her vest. Været under blomstringen er ansett å være kritisk både for at druene skal knyte seg og at for at det skal komme blomsterknopper neste år. Rondo blomstrer imidlertid imponerende regelmessig så hvis sommeren blir overraskende varm innimellom vil nok denne levere.

    En alternativ forklaring kan være at plantene får for mye næring og responderer negativt på det med mye vekst og lite blomstrer. Før jeg begynte med druer hadde jeg produsert mye god jord med organisk gjødsel, men siden har jeg vært forsiktig med gjødsling. Snart burde vel et eventuelt næringsoverskudd være oppbrukt.

    Et tredje alternativ er manglende sol pga manglende eksponering, men plasseringen tilsier ikke at dette skal være et problem.

    Dette med blomstringen er temmelig irriterende. Plantene virke stor og friske, og vokser som sagt svært godt. Vinteroverlevelsen har det heller ikke vært noe å si på dette året, men uten blomster ingen druer.

    Jeg skal forsøke å finne ut av dette ved å spørre andre med mer erfaring østpå.

    SvarSlett
  3. Nå er det 3 år siden jeg flyttet og dermed fikk en ny hage som måtte opparbeides. I forrige hage fikk jeg testet ut Himrod, Ranni, Somerset seedless og Guna. Etterhvert forstod jeg at Himrod ikke var særlig velgnet for friland. Summerset seedless og Guna gjorde svært lite ut av seg. Dette kan selvfølgelig skyldes dårlige vekstkår i hagen min. Ranni klarte seg godt, og jeg fikk noen modne druer etter noen år.

    Jeg har også lurt på hvor sorten Mika kommer fra siden den bare finnes omtalt på Bogrønt sine hjemmesider. Årsaken til at jeg kjøpte den var at kartene på planten var kommet lengre enn på de andre sortene som stod på hagesenteret.

    Jeg kommer nok til å prøve ut Korinka russkaja og Somerset seedless. Så får det heller "jukses" litt med fiberduk på vår og høstsesongen.

    SvarSlett