Vin fra vest

Søk

fredag 8. juli 2011

Mens vi venter på vinen...

Dette markerer starten på en ny spalte i denne bloggen som tross all dens prat om druer og druedyrkning tross alt heter "Vin fra vest." Hvert år spør folk meg når jeg skal begynne å se noe resultat av mine anstrengelser i form av avling av en viss størrelse. Hvert år svarer jeg: "Kanskje neste år." Derfor er foreløpig vinleggingsdelen av denne bloggen ganske sparsom, ja, faktisk ikke-eksisterende. Dette skal jeg prøve å bøte litt på.

For jeg har laget vin. Bare ikke på druer. Jeg har laget vin på epler, plommer og rips. Dette for at jeg skal være forberedt hvis jeg en gang kan høste nok druer til å lage min første dunk Vin med stor V. Fruktvinenen mine er en blandet suksess, må jeg innrømme, men noen av dem ha jeg i alle fall likt selv.

Dette er en spalte for regntunge dager og mørke høstkvelder, men idag skal jeg begynne med noe lett og sommerlig.

Forslag til forfriskende sommerdrink:

Oppskriften passer for cirka 100 personer eller sommerkvelder.

Lag 10 liter ripsvin uten restsukker. (Surt!)
Lag 3,5 liter hylleblomstsaft (Søtt!)
Bland 2 spiseskjeer ublandet hylleblomstsaft med 1 glass sur ripsvin.
Len deg tilbake og tenk på solen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar