Vin fra vest

Søk

mandag 2. mai 2011

Knoppene har åpnet seg

Etter de siste par ukers varme har knoppene åpnet seg på en del av druesortene. Med det mener jeg det samme som det engelske begrepet "bud burst". Det skjer når det første bladet kan skilles fra resten av knoppen.

Den 2904 hadde knoppene åpnet seg på Skandia, Hassansky Sladki, Somerset seedless, Spulga, Schuyler og Beta. Zilga, Nordica, Solaris og Don Muscat har også åpnet seg, men de har vært under duk siden 1 april. Knoppene på Supaga, Sukribe, Alioshenkin, Moskovski, Rondo og Huxelrebe har begynt å svelle, men har per dags dato ikke åpnet seg.
Siden jeg ikke sjekker plantene hver dag er jeg ikke sikker på hvilken som var først, men slik det ser ut nå har i hvert fall Zilga kommet lengst. Det passer bra med tidligere erfaringer med at Zilga vokser ved lavere temperaturer.
Det er rart å observere at selv om siste halvdel av april har vært helt fantastisk så er likevel ingen av de nevnte sortene tidligere enn i 2009. Den gang noterte jeg 30.04 som dagen de mange hadde åpnet knoppene. Ifjor skjedde imidlertid ikke dette før i siste halvdel av mai. Jeg vil tro at de fleste av drueplantene i år ligger minst 3 uker foran 2010. Forhåpentligvis gir tildekkingen en tilleggseffekt slik at blomstringen starter i slutten av juni.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar